Ko Wierenga: ‘Nu begint het spul pas goed te draaien!’

hoofdstuk 48

Het pleintje voor het Stadhuis had eigenlijk nooit een naam, misschien verdiende het ook geen naam, want een sieraad was het niet. Hadden creativiteit en inventiviteit architect Gijsbert Friedhoff even in de steek gelaten, toen op zijn tekentafel het stenen vlak ontstond tussen de entree van het Stadhuis met de drie grote en die ene kleine boog en de haaks daarop staande wand van zijn schepping? Pas toen in de jaren zeventig de binnenstad stadserf was geworden, ontoegankelijk voor auto’s, ontdekten slimmeriken dat hier een beeldhouwwerk niet zou misstaan, samen met het Stadhuis kon het plein het visitekaartje van de stad worden. En zo kreeg Enschede het Ei van Ko, een aandachttrekkend waterkunstwerk op het plein voor de hoofdingang van het Stadhuis, een geliefd speelplekje voor kinderen. De Utrechtse kunstenaar Joop Hekman gaf het ‘kunstwerk’ een ovale vorm, in het midden een vijver met rondom drie bronzen figuren, een vrouw met een kind, een hond en een man, rondom de vijver enkele cirkelvormige verhogingen.

Verder lezen?


Bronnen

49 / De lenteblauwe, onbewolkte hemel kleurde zwart, als in de hel

Naar begin Geschiedenis