hoofdstuk 32
Wie ooit een boek over gebeurtenissen uit de geschiedenis van Enschede heeft gelezen, kent het befaamde schilderij van de textielstad in de Eerste Wereldoorlog, in 1916 gemaakt door Herman Heijenbrock, de socialistische schilder van de arbeid. Hij schilderde in de Rotterdamse haven, het decor van zijn jeugdjaren, in de Limburgse mijnstreek, de Zaanstreek, in staalfabrieken, hoogovens, havens, mijnen, en in Enschede. Vanuit een sterk sociaal engagement verwerkte hij zijn ervaringen en gevoelens in pasteltekeningen en olieverfschilderijen van arbeid, nijverheid en industrie. Op het schilderij van Enschede, dat als schoolplaat in tientallen, misschien wel honderden schoollokalen, Heijenbrocks visie toonde op wat hij voelde als de Ellende van Enschede, is de lucht grijsgauw van de rook uit enkele tientallen walmende schoorstenen. Op de voorgrond tuft het treintje richting Duitse grens, de kerk staat keurig in het midden, alles gezien vanuit de toren van de Janninkfabrieken aan de Haaksbergerstraat.